Konsep Toleransi Beragama Islam Masyarakat Sabah
Sebagai warga Malaysia di Sabah, saya terpanggil
untuk berkongsi idea kenapa Sabah dipilih dan diberi pengiktirafan Perdana
Menteri, Datuk Seri Najib Razak sebagai model 1Malaysia. Apakah elemen yang
menjadi kekuatan warga Malaysia di Sabah yang berbeza dengan di Semenanjung?Memahami akar sejarah negara dan pembentukan
Malaysia serta tidak merungkai asas perlembagaan negara adalah
prasyarat utama ke arah kejayaan gagasan 1Malaysia. Perkara ini mempunyai
kaitan rapat dengan sikap dan amalan hidup masyarakat majmuk di Sabah.
Senario masyarakat majmuk di Sabah menonjolkan
keunikannya yang tersendiri. Kemajmukan masyarakatnya bukan saja digambarkan
melalui kepelbagaian etnik, dialek, budaya dan adat resam, malah diserikan
lagi dengan kepelbagaian agama masyarakat pribumi di Negeri Di Bawah Bayu
itu.
|
Kepelbagaian agama di Sabah tidak hanya tertumpu
kepada kehadiran agama besar dunia yang terdiri daripada agama wahyu seperti
Islam dan Kristian serta agama budaya seperti Buddha, Hindu dan Sikh, tetapi
juga 'tiada agama', iaitu mereka yang hanya berpegang kepada kepercayaan
animisme.
Berdasarkan banci penduduk Sabah pada 2000, satu
peratus atau 26,598 penduduk Sabah tiada agama. Kepelbagaian agama ini turut
menjadikan identiti etnik dan agama di kalangan pribumi Sabah bertindan lapis
sehingga mereka sukar dikenal pasti atau sulit dibezakan.
Selain itu, toleransi antara masyarakat pelbagai agama
dan etnik di Sabah dikatakan agak tinggi disumbangkan oleh faktor pengalaman
pergaulan luas, penempatan penduduk bercampur dan perkahwinan campur yang
berleluasa. Demikian juga jika dinilai tahap toleransi antara masyarakat Muslim
dan bukan Muslim yang bersikap sedia menerima pembinaan rumah ibadah yang
saling berdekatan antara satu sama lain.
Di samping itu, Sabah juga mencatatkan sejarah
perkembangan agama yang tersendiri apabila isu agama sama ada berkaitan
pengislaman atau Kristianisasi sering dikaitkan dengan jatuh bangunnya parti
pemerintah. Sememangnya cabaran dilalui tidak mudah kerana kepelbagaian
merumitkan usaha ke arah perpaduan dan kesatuan masyarakat.
Namun cabaran ini mematangkan masyarakat Sabah, malah
situasi ini juga tidak menjejaskan pergaulan mesra, suasana harmoni,
bertoleransi serta hormat menghormati masih dapat bertahan kuat sebagai cara
hidup penduduk Sabah.
Boleh dikatakan masyarakat majmuk di Sabah memberi
pengiktirafan hakikat kepelbagaian agama dan sedia menerima masyarakat
berbilang etnik dengan pelbagai budaya yang turut dikongsi bersama.
Satu daripada model 1Malaysia yang dimiliki masyarakat
Sabah ialah model hubungan antara agama yang terbentuk melalui proses semula
jadi. Sifat semula jadi ini wujud kerana konsep 'tinggal bersama' dan
'pertemuan' berlaku dalam suasana interaksi yang luas dan spontan serta
didorong oleh asas persamaan yang dikongsi bersama.
Interaksi antara penganut berbeza agama dan etnik
bermula sejak zaman kanak-kanak, iaitu sebelum bersekolah. Interaksi yang wujud
membentuk jalinan persahabatan merentasi sempadan etnik dan agama. Misalnya,
rakan sepermainan, sejiran, sekelas, sama sekolah, seasrama, serumah, rakan
sekerja sehinggalah membentuk 'rakan sepasang'.
Persamaan asas yang dikongsi bersama seperti
menjalankan urus niaga di pasar tamu, sambutan pesta Kaamatan (Pesta Menuai)
dan bertutur dalam dialek Melayu Sabah bukan saja mewujudkan ruang interaksi
dan memudahkan pergaulan berlaku, malah memupuk semangat solidariti dan
perasaan pertanggungjawaban di kalangan masyarakat tanpa mengira latar belakang
agama dan etnik.
Inilah kekuatan yang menjadi tunjang perpaduan dan
keharmonian hidup bersama warga Malaysia di Sabah yang unik dan berbeza dengan
negeri lain. Peranan tamu yang diadakan sekali seminggu di segenap pekan dan
bandar di Sabah, bukan saja menyediakan ruang interaksi ekonomi, malah turut
menyediakan ruang pertemuan pelbagai etnik dan agama di samping menjadi ruang
menyebarkan maklumat.
Ia juga memberi mereka kesempatan berkenalan dan
menonjolkan kebudayaan masing-masing. Secara tidak langsung tamu memberi
kesempatan kepada mereka untuk mengenali satu sama lain di samping mewujudkan
kemesraan serta memupuk persefahaman hasil daripada aktiviti yang dikongsi
bersama.
Sejarah awal tamu mencatatkan bagaimana perkongsian
aktiviti ini membentuk perdamaian antara etnik Kadazandusun dan Bajau.
Masyarakat pribumi mempunyai corak ekonomi yang berbeza. Keadaan ini
menyebabkan mereka saling bergantung kepada penghasilan ekonomi yang dihasilkan
oleh etnik lain.
Pesta Kaamatan pula pada asalnya dirayakan masyarakat
Kadazandusun secara kecil-kecilan tetapi kini diberi pengiktirafan sebagai satu
perayaan kebudayaan peringkat nasional dan turut diraikan bersama etnik lain.
Sejajar dengan peredaran zaman dan kemajuan negara, perayaan itu kini menjadi
perayaan semua kaum yang merintis jalan untuk mencapai konsep 1 Malaysia.
Demikian juga peranan bahasa Melayu yang berasaskan
dialek Melayu Sabah diterima pakai sebagai lingua franca kepada penduduk Sabah
tanpa mengira etnik dan agama. Penggunaan bahasa yang sama dapat memupuk
persefahaman yang baik di antara pelbagai etnik.
Bahasa Melayu diisytiharkan sebagai bahasa rasmi Sabah
pada 16 September 1973. Usaha ini dijalankan oleh Tun Datu Mustapha yang
berkeyakinan bahawa gandingan antara peranan bahasa Melayu dan pendidikan
kebangsaan adalah alat perpaduan.
Namun, penggunaan bahasa Melayu yang baik masih lagi
menimbulkan persoalan apabila penggunaan bahasa Melayu di Sabah dikatakan agak
ranah. Memandangkan dialek Melayu Sabah ini mempunyai ciri dan sifatnya
tersendiri, ramai anak Sabah yang belajar atau berhijrah ke Semenanjung lebih
cenderung bergaul sesama mereka.
Keadaan ini bukan dipengaruhi oleh sentimen kenegerian
atau bersikap prejudis terhadap rakan Semenanjung, sebaliknya pergaulan dan
interaksi yang terjalin sesama 'anak perantau Sabah' dapat mengurangkan masalah
tongue twist. Dengan kata lain, pergaulan lebih mudah kerana tidak perlu
bertukar bahasa atau dialek dan mereka bebas menuturkan perkataan atau kosa
kata yang hanya difahami mengikut 'slang' orang Sabah.
Keharmonian hidup yang dikecapi warga Malaysia di
Sabah adalah warisan sejarah yang dicorakkan daripada akar sejarah Sabah. Tidak
keterlaluan jika dikatakan Sabah adalah contoh terbaik jika kita ingin melihat
konsep 1Malaysia dalam konteks perpaduan masyarakat di negeri itu.
Sebagai kesimpulan, gagasan 1Malaysia yang diilhamkan
Perdana Menteri dengan memberi pengiktirafan kepada rakyat Sabah sebagai contoh
terbaik tidak bermaksud memberi sanjungan mahupun pujian tetapi perkara yang
lebih utama ialah bagaimana masyarakat berupaya memupuk sikap meraikan
kepelbagaian.
Perbezaan agama dan etnik tidak menghalang untuk
tinggal sebumbung, bersatu pada dan hidup dengan penuh harmoni. Tentunya
formula ini dicerna daripada elemen pertemuan dan perkenalan yang dibentuk
daripada tinggal bersama dan berkongsi aktiviti sama.
Sesungguhnya, fenomena masyarakat majmuk di Sabah
sememangnya bersifat rencam dan kompleks, namun ia tidak dianggap positif atau
negatif, sebaliknya neutral.
No comments:
Post a Comment